SFBK

Utrustning

Unimog, FBK-1

Brandkårens släckningsbil, Unimog 2150, är speciellt lämpad för terrängkörning, till exempel vid skogsbränder. Bilens vattentank rymmer 2500 liter. Bilen har 16 växlar framåt och bakåt och fyrhjulsdrift. Frigångshöjden är 40 cm. Pumpen är bak i bilen och framme finns en vinsch. I hytten ryms 1+6 brandkårister. Bilen är tagen i bruk 1991 och den ägs av brandkåren. I bilen finns en bärbar motorspruta och bland annat specialutrustning för röjning av stormskadade trän. Brandbilens registernummer är FBK-1 och dess operativa kod är KU 371.

Persontransport


Kårens nyaste inköp är en transportbil.

transportbil
transportbil
transportbil

Terränghjulingen Polaris Sportsman 500 6x6


Terränghjulingen har köpts vårvintern 2007 just före årets markbrandssäsong inleddes. Terränghjulingen är av märket Polaris Sportsman 500 6x6. Fordonet har sex hjul, vilka alla vid behov driver. Bakom förarstolen är en liten flake som går att tippa. Flaken rymmer just tex. motorsprutan och några slanghäckar. Terränghjulingen kan användas bland annat vid mark- och skogsbränder, både vid första insatsen och vid efterarbetet. Terränghjulingen är speciellt lämpad för underhållsuppgifter ( leverans av mat och dryck åt släckarna) och för attt transportera bort släckningsutrustningen från en skogsbrand då elden är släckt. Apparaten är också användbar vid transport av skadade från skogen och för att transportera ambulanspersonal och dess utrustning till skadade vilka befinner sig i väglös terräng. Terränghjulingen förses med snökedar, vilka förbättrar framkomligheten på vintern. Det att alla sex hjul drar gör också apparaten rätt så terrängduglig på vintern. Inköpet av terrränghjulingen har också motiverats av det faktum, att två stora flygfält finns imom kårens verksamhetsområde. Flygfälten är Helsingfors-Vanda och Helsingfors.-Malm.

terränghjulingen

Här är det glada gänget församlad kring terränghjulingen. Från vänster Clas von Bell, Stefan Asplund, Pelle Asplund, Ralf Asplund, Ville Tiainen och kårchefen Hans Helenius.

terränghjulingen

Mönkiän i nyaste utsende.

terränghjulingen

Mönkiän ute på övning.

Museibilen Fargo D500

Fargo

Året var 1962 då kåren fick sin första riktiga brandbil. Helsinge landskommun hade i samma tider startat sin egna ordinarie brandkår, men skaffade också åt Sottungsby FBK en splitterny Fargo-brandbil. Bilen tjänade troget i nästan 30 år tills kåren köpte sin nuvarande bil 1991. Fargo-bilen var en tid i medlemmen Lars Asplunds ägo, men den kom tillbaka till kårens ägo på 1990-talet. Under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet renoverades den till kördugligt skick. Då Fargo-brandbilen kom till kåren var det den kraftigaste brandbilen i Helsinge, med sina 202 hästkrafters motor. Bilen hade frontpump och en vattentank med 1500 liter vatten. Bilens motor var en V8-bensinmotor. Den slukade så mycket bensin, ett man måste tanka den efter nästan varje larm. Vi större skogsbränder måste bilen tankas under branden, eftersom motorn snurrade på bilens pump. Bilen har officiellt plats för 7-8 personer, men som mest var det säkert 20 brandkårister med på vissa larm i Sottungsby. Tur var det, att bilen aldrig var med om nån allvarlig olycka, fastän den under sina sista år i aktiv tjänst hade ställvis problem med bromsarna. Det har berättats en massa hisrtorier om bilen, bland annat det, att man körde till utryckning till Nordsjö med en mätarhastighet på 140 kilometer i timmen. Det låter otroligt, men bilen lär ha varit en verklig racerbil i början på sitt liv... Det var inte alltid så noga heller om man hade körkort eller inte. Då Helsinge Kyrkoby Ungdomsförenings hus Midgård brann ner ( troligtvis 1975) firade man Sottungsby ungdomsföreningens 40-års kalas i Sottungsby. Då larmet kom fanns det ingen nykter som hade rätt att köra brandbilen, men en brandkårist med personbilskort var så nykter, att han kommenderades att köra. Och kåren kom lyckligt fram och kunde i bistå i släckningsarbetet, men föreningshuset gick inte mera att rädda. På den tiden var det inte alltid heller så noga om brandkåristerna var nyktra eller inte. Nuförtiden tas inte såna med på utryckning, som är berusade. Bilen har också en sån specialitet, att vindrutetorkarnas motorer fungerar med undertryck från motorn. Det betyder i praktiken att ju hårdare man kör, desto långsammare rör sig torkarna. Och kör man riktigt hårt, slutar torkarna totalt att fungera...! Det är kanske ett bra system att lite bromsa upp hastigheten?

Fargo Fargo

Släpvagnen

Kåren köpte i slutet på 1990-talet en släpvagn för den larvbandsförsedda Kulkuri-motorsprutan kåren har. Sprutan är numera pensionerad, men släpvagnen var perfekt för den nya terränghjulingen. Släpvagnen har höga balkar och en kåpa. Baktill är en körramp och stödfötter så att man kan köra ett tungt fordon ombord. Släpvagnen är gjord för Unimog-brandbilen och kan snabbt kopplas till bilen ifall terränghjulingen behövs med på en utryckning.

Vagn Vagn