SFBK

Kulkuneuovot

Unimog, FBK-1

Palokunnan sammutusauto on Unimog 2150. Se on erityisen hyvin sopiva maastokäyttöön, esimerkiksi maasto- ja metsäpalojen sammutukseen. Auton vesisäiliö on 2500 litraa. Autossa on 16 vaihdetta eteenpäin ja taaksepäin ja nelipyöräveto. Maavara on 40 cm. Auton pumppu on auton takana ja nokasa on vintturi. Ohjaamoon mahtuu kuljettajan lisäksi 6 henkilöä. Auto on otettu käyttöön 1991 ja se on palokunnan omistama. Autossa on kannettava moottoriruisku ja lisäksi erikoiskalustoa vauriopuiden raivaukseen. Paloauton rekisterinumeron FBK-1 ja sen operatiivinen tunnus on KU 371.

Henkilökuljetus


Palokunna uusin hankinta on miehistönkuljetusauto.

miehistönkuljetusauto
miehistönkuljetusauto
transportbil

Mönkijä Polaris Sportsman 500 6x6


Mönkijä ostettiin keväällä 2007 juuri ennen maastopalokauden alkua. Mönkijässä on kuusi vetävää pyörää ja pieni kipattava lava. Lavalle mahtuu esimerkiksi moottoriruisku ja muutama letkukehikko. Mönkijää voidaan käyttää muun muassa maasto- ja metsäpaloissa, sekä sammutustöissä että jälkitoimissa. Mönkijä sopii erityisen hyvin esimerkiksi huoltotehtäviin (ruoka- ja juomahuollon tukitehtävät) sekä helpottamaan sammutuskaluston poiskuljetusta metsäpalon jälkeen. Laitteen avulla voidaan myös kuljettaa loukkaantuneen pois metsästä, ja helpottaa hoitohenkilöstön pääsyn tiettömän taipaleen päähän. Mönkijä tulllaan varustamaan lumiketjuilla, jolloin liikuminen lumiseen aikaan helpottuu. Koska mönkijässä on kuusi vetävää pyörää, se pärjää jo sinällään melko hyvin lumessa. Mönkijän hankinta on myös helppo perustella kahden ison lentokentän läheisyydellä. Helsinki-Vantaan lentokentän lisäksi Helsinki-Malmin lentoliikenne kulkee toimintaalueemme yli. <

terränghjulingen

Tässä iloinen porukka uuden mönkijän ympärillä. Vasemmalta Clas von Bell, Stefan Asplund, Pelle Asplund, Ralf Asplund, Ville Tiainen ja palokunan päällikkö Hans Helenius.

terränghjulingen

Mönkiän uusimassa teippauksessa.

terränghjulingen

Museoauto Fargo D500

Fargo

Vuonna 1962 palokunta sai ensimmäisen oikean paloauton. Helsingin maalaiskunnassa oli samoihin aikoihin perustettu palolaitos, mutta myös Sottungsby FBK sai upouuden Fargo-paloauton. Auto palveli uskollisesti melkein 30 vuotta, kunnes palokunta osti nykyisen auton 1991. Fargo-auto oli jonkun aikaa jäsenen Lars Asplundin omistuksessa, mutta auto palautui palokunnan omistukseen 1990-luvulla. Auto kunnostettiin 1990-luvun lopussa ja vielä 2000 luvulla. Kun Fargo tuli palokunnan käyttöön, se oli kaikkein tehokkain paloauto Helsingin maalaiskunnassa. V8-moottori tuotti 202 hevosvoimaa. Autossa on nokkapumppu ja 1500 litran vesisäiliö. Auto kuluttaa niin paljon bensiiniä, että se piti tankata melkein joka hälytyksen jälkeen. Suurempien metsäpalojen aikana se piti tankata tulipalon aikanakin, etenkin jos auto toimi pumppuautona. Autossa oli virallisesti tilaa 7-8 henkilölle, mutta enimmillään varmaan 20 palokuntalaista lähtivät mukaan hälytyksiin Sotungissa. Onneksi auto ei ikinä joutunut mihinkään vakavaan onnettomuuteen, vaikka sillä viimeisten vuosien aikana oli ongelmia muun muassa jarrujen kanssa. Autosa on kerrotttu monenlaisia tarinoita, muun muassa että alkuvuosina sillä ajettiin Vuosaareen hälytykseen mittarinopeudella 140 kilometriä tunnissa. Se kuulosta uskomattomalta, mutta auto oli kuulemma alkuvaiheessa varsinainen kilpa-auto. Siihen aikaan ei myöskään ollut niin tarkkaa, olika ajokortti vai ei. Kun Helsinge Kyrkoby Ungdomsöreningenin talo Midgård paloi (noin 1975) juhlittiin samaan aikaa Sottungsby Ungdomsföreningenin 40-vuotis-juhlia Sotungissa. Kun hälytys tuli ei yksikään hyväksytyistä kuljettajista ollut selvin ppäin. Yksi jäsen jolla oli henkilöauton ajokortti oli kuitenkin ajokykyinen, ja hänet komennettiin paloauton kuskiksi. Palokunta tuli onnellisesti palopaikalle ja osallistui sammutustöihin, mutta nuorisoseurantaloa ei voitu pelastaa. Fargolla on myös erikoisuus, että tuulilasinpyyhkijöiden moottorit toimivat moottorin alipaineella. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mitä lujempaa ajetaan, sitä hitaammin pyyhkijät toimivat.Ja kun painaa kaasun ihan pohjaan pyyhkijät pysähtyvät kokonaan. Ehkä tämä on hyvä menetelmä jarruttaa ajonopeutta sadekelillä?

Fargo Fargo

Peräkärry

Palokunta osti 1990-luvun lopulla peräkärryn telavetoiselle Kulkuri-moottoriruiskulle. Ruisku on nyt päässyt ansaitulle eläkkeelle, mutta peräkärry sopii erinomaisesti mönkijälle. Peräkärryssä on korkeat laidat ja kuomu. Takana on ajoramppi ja tukijalat, jotta voidaan ajaa kyytiin raskaskin ajoneuvo. Peräkärry on suunniteltu Unimog-paloautolle ja peräkärry on nopeasti kytkettävissä autoon, jos tarvitaan mönkijä mukaan hälytykseen.

Vagn Vagn